تنبیه در مقابل نظم ( قسمت یازدهم )

تنبیه در مقابل نظم ( قسمت دهم )
آوریل 12, 2020
تنبیه در مقابل نظم ( قسمت دوازدهم )
آوریل 25, 2020

پیامدهای طبیعی کافی هستند، خونسردی خود را حفظ کنید.

مهم ترین کلید در آموزش پیامدهای طبیعی این است: با محبت و مهربانی از درس ها و پیامدهای طبیعی حمایت بیشتری کنید.
بیشتر اوقات، پدر و مادرها پیامدهای طبیعی را به عنوان بخشی از فرآیند درک می کنند، اما ابزار لازم برای کمک به یادگیری کودک را فراموش می کنند.
این امر به این دلیل است که توجه کودک بیشتر به جای تمرکز بر پیامد کارش، بر عصبانیت والدین است.
زمانی که یک پیامد طبیعی اتفاق می افتد، کودک کاملا در فرآیند آن غرق می شود. اما زمانی که پدر و مادر عصبانی می شوند و مرتب با حرکات بدنشان کودک را متهم می کنند و مرتب به او گوشزد می کنند که : من به تو گفته بودم! ، کودک از فرآیند یادگیری دور می شود و بیشتر با عصبانیت پدر و مادرش درگیر می شود.
برای جواب گرفتن از این روش باید با همسرتان هماهنگ شوید ، نباید اجازه دهید که عادت های قدیمی تان که سرزنش کردن و عصبانی شدن بوده، بر شما مسلط شود ، زیرا به محض اینکه عصبانی شوید و با زبان بدن و صحبت هایتان شروع به سرزنش کردن کنید، اثر پیامد طبیعی را از بین برده اید . در این صورت، نمی توان از پیامد ها به عنوان راهنما استفاده کرد.
این اعمال به همراه همدلی با کودک ، بهترین مکمل طبیعی محسوب می شود.
زمانی که از پیامد طبیعی استفاده می کنید تا کودکتان درس بگیرد، یک قدم به هدف تان نزدیک تر شده اید. هدف ما مهار کودک و ایجاد رفتار مناسب در او نیست، هدف کمک به کودک برای بالندگی ، نشاط، امنیت، انگیزه و موفقیت است، به نحوی که خودش بتواند فکر کند.
برای روشن شدن مطلب به مثال زیر توجه کنید:
امیر و والدینش همیشه بر سر انجام تکالیف با هم مشکل دارند.
در بیشتر مواقع امیر بدون نظارت و گوشزد کردن والدینش تکالیف اش را انجام نمی دهد و همیشه با دعوا کردن و سرزنش کردن ، این لحظات خسته کننده به پایان می رسد.
والدین امیر تصمیم می گیرند که از پیامد های طبیعی استفاده کنند، قبل از شروع این روش باامیر صحبت می کنند و به او می گویند که تصمیم گرفته اند که این امر را به خودش واگذار کنند و اعتقاد دارند او این توانایی را دارد که کارهایش را به خوبی مدیریت کند.
چند روز اول به صورت غیر مستقیم متوجه می شوند که امیر تکالیف اش را انجام نمی دهد، اما آنها به اصل پیامد های طبیعی وفادار می مانند و دخالت نمی کنند و عصبانی نمی شوند، پس از چند روز از مدرسه گزارش عملکرد بد امیر به دستشان میرسد.
حالا زمانی است که باید جلوی عادت های گذشته را گرفت نباید سرزنش کرد نباید گفت: نتوانستی، مثل همیشه باید من مواظب باشم، هیچ کس مثل تو به زور تکالیف اش را انجام نمی دهد و…
زمان همدلی است، با جملاتی مثل”ظاهرا اوضاع به هم ریخته برنامه ات چه بود؟ می خواهی چی کار کنی؟” ، یا ” می دانم من هم وقتی خواستم اولین بار برای خودم کارهایم را انجام بدهم سخت بود” ، یا ” اگر کمکی از دست ما بر می آید بگو”
وقتی همدلی می کنید و عصبانی نمی شوید و سرزنش نمی کنید، ممکن است کودکتان گریه کند یا احساس کند که بیچاره است، اما موفق شده اید چون حالا او می داند که تقصیر اوست و تنها خودش است که حلال این مشکل است و او توانمند است. شما به او مسئولیت پذیری را یاد داده اید.
ممکن است چند بار شکست بخورد اما با همین راهکار و ادامه دادنش موفق خواهد شد.
#ریحانه_کحالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *