شیوه ی خاص تربیتی که هر یک از ما داریم، در واقع بازتاب شخصیت ماست.
این شیوه ها از تمام عواملی که ما را منحصر بفرد کرده اند،تاثیر می پذیرند.
عواملی مانند نوع تربیت،شخصیت و ارزش هایی که به آن پایبندیم. هر یک از این عوامل،به نقش تربیتی ما برای فرزندانمان،بر دیدگاه ما اثر می گذارد و رفتارمان را در برابر بچه ها و انتظاراتمان از آنها را تحت تاثیر قرار می دهد.
روش ما در تربیت فرزند،اثر مستقیمی بر عزت نفس فرزندانمان دارد، زیرا نوع ارتباط روزمره ی ما با آنها را تعیین می کند.
بیشتر کنش و واکنش های ما در ارتباط با فرزندانمان،با توجه به تناسب ماهیت و کیفیت واکنش ما، اثری بالقوه بر عزت نفس کودکانمان دارد،چه به شکل مثبت و چه به صورت منفی.
در این بخش، جنبه های مختلف شیوه های تربیتی توجه می کنیم. این جنبه ها شامل ارزش های مهمی برای خودمان ،معیارهایمان،انتظاراتمان و چگونگی انجام نظارت بر فرزندانمان است.
ارزش های مورد تایید ما،در واقع اعتقادات ما درباره ی خوب و بد و درست و غلط و شامل بایدها و نبایدهای مورد پذیرش ماست.
⭐️این ارزش ها اثر مهمی بر نحوه ی تربیت فرزاندانمان دارد، زیرا ما به طور طبیعی، کودکان خود را در جهت رفتاری مطابق با معیارهای مورد نظر خویش پرورش می دهیم.
اگر تا حد امکان،نسبت به اساس ارزش های واقعی خود و چیستی آنها صادق،رک و بی رودربایستی باشیم،کاری بس مهم انجام داده ایم.
اگر در ذهنمان نیز رک و صریح به آنها بپردازیم،وظیفه خود را به عنوان والدین،ساده تر و راحت تر کرده ایم، زیرا با این کار می توانیم راهبردهای رفتاری مشخصی را برای کودکانمان تنظیم کرده و به کار بریم. راهبرد هایی در حد انتظارات ما که به ثبات شخصیت آنهد کمک می کند.
📍داشتن معیارهایی روشن و واضح،به دلایل بی شماری باعث آگاهی و نظارت کودکان بر رفتار شخصی خود می شود.
⭐️اولا،بچه های کوچک دوست دارند که مرزهای رفتاری خاصی برایشان تعیین شود، زیرا این مسئله به آنان کمک می کند تا دنیای خود را بر اساس چیزی مشخص پی ریزی کرده و نسبت به آن،حس بگیرند. این امر باعث ایجاد حس امنیت خاطر در آنان خواهد شد.
⭐️ثانیا،رفتار انسان به طور ویژه ای از طریق گفت و گو با ضمیر ناخودآگاه خودش، راهنمایی و نظارو می شود. گفتگو با ضمیر ناخودآگاه یعنی فکر کردن به چگونگی کاری که باید در شرایطی ویژه انجام دهیم.
📍اگر بچه های کوچک مجموعه ی از پیش آماده ای از معیارها و ارزش ها را در اختیار داشته باشند، به هنگام تصمیم گیری در مورد نحوه ی رفتار خود، به خویشتن خویش بازگشته و راه درست را خواهند یافت.
معیاری مانند:( درست نیست چیزی را که متعلق به خودت نیست برداری)،( در خانواده ی ما دروغگو وجود ندارد). وقتی بچه های پیش دبستانی و ابتدایی، قدرت چنین قوانینی را درک کنند،در واقع می توانند وارد مرحله ی جدیدی شده، خودی نشان دهند و مثلا بگویند:(ما اجازه نداریم که…..)،(مادرم گفت که باید…)،(معلم گفت ما نمی توانیم….)و طوری وانمود کنند که اینها، قوانین جهانی تغییر ناپذیری هستند که نمی توان از آنها چشم پوشی کرد.
#ریحانه_کحالی